Behöver vi kosttillskott?

Kosttillskott är ett omtalat ämne som ständigt väcker nya debatter. En del hävdar att vi måste äta kosttillskott för att få i oss allt vi behöver och för att må bra medan andra menar att de är totalt meningslösa och endast är ett slöseri med pengar. Så vad stämmer egentligen? Det man kan säga är att de flesta helt klart kan överleva utan någon form av kosttillskott och dessutom må väldigt bra. En blandad kost som innehåller allt från spannmål till grönsaker och bra proteinkällor täcker alla behov vi har, så är du en person som äter en varierad blandkost så behöver du helt enkelt inte tillsätta något mer. Här nedan listar jag dock en rad näringsämnen som kan vara bra att hålla koll på, framförallt om du utesluter något ur din kost.

Livsmedelsverket rekommenderar tillskott av:
Folsyra (folat) till kvinnor i fertil ålder före och under graviditet eftersom det minskar risken för ryggmärgsbrock hos foster.
Järn till gravida kvinnor, främst vid brist men också annars eftersom även fostret ska förses med järn. Även kvinnor i fertil ålder kan behöva tillskott av järn på grund av menstruationen.
Vitamin B12 till veganer eftersom det endast finns i animaliska livsmedel.
Vitamin D och kalcium till äldre för att motverka benskörhet. Det är också viktigt att barn under 2 år får tillskott av vitamin D. Även resterande befolkning kan må bra av att tillsätta vitamin D under vinterhalvåret då vi inte utsätts för lika mycket sol.

Folat i kosten: finns rikligt i bland annat mörkgröna bladgrönsaker så som spenat och ruccola, kål, bönor, linser, kikärtor, frukt, bär, fullkornsprodukter och filmjölk.
Järn i kosten: finns främst i inälvs- och blodmat så som lever och blodpudding. Det finns även i kött, fisk, ägg, fullkornsprodukter, spenat, banan och persikor.
Vitamin B12 i kosten: finns rikligt i animaliska produkter så som kött, lever, ägg samt fisk.
Vitamin D i kosten: finns i bland annat fet fisk så som lax, sill och makrill, all mjölk förutom fullfet (röd), margarin och matfettsblandningar samt ägg. Vi får även i oss vitamin D då vi är ute i solen. Detta sker alltså främst under sommarhalvåret i Sverige, men det som lagras i huden kan täcka en del av behovet även under vinterhalvåret.
Kalcium i kosten: finns främst i mjölk och ost, men också i baljväxter, mörkgröna bladgrönsaker, sesamfrön och nötter. Numera är populära vegan-produkter ofta berikade med kalcium och även vitamin B12.

Protein: I Sverige är det idag svårt att få proteinbrist på grund av tillgången på bra mat. Brist uppkommer endast vid kroppsskador, infektioner och sjukdomar (främst hos äldre).  Även en allsidig vegetarisk kost eller vegankost täcker behovet för protein även fast de inte innehåller kött och fisk som är viktiga proteinkällor. Det krävs alltså kunskap för att äta specialkost eller följa någon diet där vissa livsmedelsgrupper utesluts eftersom det då är svårare att få i sig nog av alla näringsämnen. Ofta kan ett för litet intag av protein bero på att kosten innehåller en större mängd andra saker så som socker- och fettrika livsmedel samt snabba kolhydrater. Då är det bättre att främst lägga om kosten istället för att tillsätta exempelvis proteinpulver eller andra kosttillskott. Personer som tränar hårt tillsätter ofta extra tillskott av protein för att gynna muskeltillväxt, detta är inget som är nödvändigt om man äter tillräckligt.


Slutligen kan jag säga att en varierad kost är det absolut bästa sättet att få i sig alla näringsämnen våra kroppar behöver. Däremot kan tillskott behövas i vissa fall och är inget farligt att tillsätta så länge man följer det rekommenderade intaget. Det är extremt svårt att få i sig ett överskott av något ämne endast via maten, detta är dock något som kan ske via tillskott och som kan leda till hälsorisker.

Äter du kosttillskott? Varför/varför inte? Kommentera nedan!

En reaktion på ”Behöver vi kosttillskott?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *